הדיפטיך מתמצת היטב את התחושה שעולה מתערוכתה של זויה צ'רקסקי במוזיאון ישראל, ואפשר לראות בו מפתח לתערוכה כולה. הדיפטיך, שמזכיר את ציורי ברויגל האב במבט העל שלו על מציאות יום־יומית, מציג את הניגוד שבין ברית־המועצות לישראל אך גם את הדמיון ביניהן: בשני המקומות רע. שם קר, בריונים פורעים באוכלוסייה (שלושה מהם נראים בקדמת הציור), גבר חושף את איבר־מינו לפני ילדים וברקע מתוארת התנגשות קרבה והולכת בין לאומנים אוקראינים לתומכי הסובייטים; ואילו כאן חם, אולי חם מדי, אך המצב אינו טוב יותר: זקן מחטט בזבל, בריונים תוקפים ברחוב ואדם מזריק לעצמו סם בפתח הבית.
בראשית הציונות התהוו שני דימויים מנוגדים שפעמים רבות הוצבו זה מול זה: הגלות והתקומה, החורבן והלידה מחדש. אחד הציג את יהודי הגלות בלבוש מסורתי ושחור בתוך קוצים, והשני תיאר את היהודים החדשים, החלוצים החזקים והפוריים, שעובדים את אדמת המולדת. שני הדימויים ביטאו את הפחד והקיום הדחוק של היהודים בגלות, לרוב במזרח אירופה, מצד אחד, ואת התקווה, ההתחדשות והגאולה שהיו מגולמות במולדת הציונית החדשה־ישנה מצד אחר. רוסיה, ובעיקר תחום המושב שהרוב המוחלט של יהודי רוסיה אולצו לחיות בו מסוף המאה ה־18, היו באותם ימים הביטוי המובהק של הגלות. הפוגרומים שהתחוללו שם בסוף המאה ה־19 ותחושת החורבן הקרב שעודדה את עליית הציונות היו הרקע המיידי לייצוגים חזותיים אלה.
הדיפטיך של זויה מעורר שאלה מהותית על הציונות: האם הבית הלאומי שהקימו היהודים בישראל טוב יותר מהבית שעזבו? – נראה שהתשובה ברורה, או במילים של זויה: "הציור מבטא את התנפצות המיתוסים: גם את ההבטחה הסובייטית לעולם מושלם וגם את ההבטחה הציונית ליהודים… בסופו של דבר 'האחים' היהודים כאן מתנכלים לאלה שבאו מרוסיה". צ'רקסקי מודעת לניגודים קר-חם, רוסיה-ארץ ישראל, הגלות–המולדת המובטחת וכו', אלא שיותר ממאה שנים לאחר הייצוגים הקוטביים של א״מ ליליין ואחרים, הניגוד בין רוסיה לישראל כבר אינו קיים לדעתה. התקווה של היהודים שהגיעו לארץ לאחר הפוגרומים ברוסיה התנפצה על רקע המציאות: החולות הרכים של ראובן רובין הם עתה השכונות של באר שבע, והאלימות שפושה בנוף העירוני של קייב שוררת גם בארץ אלא שבמקום ׳ז'לוֹבּים׳ רוסים שמרביצים לחסרי ישע, ׳ערסים׳ יהודים מרביצים לילדים רוסים־יהודים חסרי ישע. כאילו לא די בכך, בארץ נוסף גם איום אחר: באר שבע היא בקו הטילים של עזה, והטיל המשייט לכיוון העיר מאיים להשמידה.