תערוכה: גם זה אפשרי

​מפגש אמניות מהחברה היהודית והערבית ​​

#000000

​אמנות אינה משנה את המציאות, היא רק מדגימה את האפשרות לעשות זאת.

אמנות מתעדת את ההיסטוריה בדיעבד. התבוננות ביצירות אמנות מאפשרת לנו להבחין ולהכיר תרבות ייחודית שנשתמרה מתקופה וממקום מסוים על כל היבטיה – ארכיאולוגיה, אמנות, מוסיקה, תיאטרון, קולנוע וצילום, לצד תחומי תיעוד ומחקר פורמליים כמו סוציולוגיה, מדע, טכנולוגיה, פוליטיקה אנתרופולוגיה ועיתונות.
כנדנדה, אנו ניצבים מול ההיסטוריה, מול הניסיון להכיר את העבר לבין הניסיון ללמוד ממנו כדי להבין את ההווה ובתקווה לקבל רמזים לגבי העתיד.
משהו בחבירה של יצירות אמנות, זו לצד זו, ותפיסת האינטראקציה ביניהן, מגלה הרבה מן המורכבות האידיאית ויוצרת תמונה שבאמצעותה ניתן להתבונן על ההיסטוריה מזוויות חדשות.
את ההבנות והמסקנות העולות מההסתכלות הרעננה, ניתן לקחת הלאה ולהשתמש בהן בהתאמה בהווה ובמחשבה העתידית. לעיתים תוצרי הלימוד הללו נחשפים כבר בטווח הקצר ולעיתים תתגלה התמורה רק לאחר מספר דורות.
התערוכה "גם זה אפשרי", המוצגת במוזאון לאמנות יהודית שבהיכל שלמה בירושלים​ למשך כל שנת 2018, היא תערוכה ייחודית מבחינת "התיקייה הארכיאולוגית" שלה אבל היא אינה משקפת את המציאות בה אנו חיים כאן, בשנה זו. 
כל מרכיביה של התערוכה, המוצגים בשלושה חללים של המוזיאון, חושפים, כבר במבט ראשון, ניגודים הנתפסים ככמעט בלתי אפשריים לתצוגה משותפת. אל מול תשמישי קדושה מן האוסף הנמצא במחסני המוזיאון ניצבים כ-20 מקבצי יצירות שהם שילוב עבודות של אמניות מהחברה הערבית, הן הנוצרית והן מוסלמית, מהחברה הדרוזית, ומן החברה היהודית החילונית, הדתית־ לאומית והחרדית. כבר תיאור ראשוני זה נראה כמרשם לכישלון, אך אולי דווקא משום כך הערך האנושי הנמצא במרכז הקונצפט של התערוכה מספק הזדמנות משמעותית לשהייה ולהתבוננות בדיאלוג הזה, בצורה מכבדת, שמעוררת חשיבה עמוקה על האפשרות לנהל שיח בין קהלים ושבטים שונים, ברוחב דעת שמותיר הרהור.
האמניות לא התבקשו ליצור עבודות נושא במיוחד עבור התערוכה אלא להציג מגוון מתוך מבחר העבודות שיצרו בזמן האחרון.
תהליך יצירת המקבצים היה אינטואיטיבי ואינטלקטואלי לחילופין, זהיר ורגיש אם כי לא מאומץ. חלק גדול מהמקבצים נוצרו בשלבים, תוך שהאוצר מעביר אובייקטים או ציורים ממקבץ למקבץ על מנת לדייק בהצגת האפשרויות ובריבוד הקשרים. 
הצבת העבודות ויחסי הגומלין שנוצרו ביניהן היוו אתגר עיקרי. התלייה לא נעשתה על פי מקובלות ויזואלית סטנדרטית, משום שהמטרה הייתה לא ליצור מכלול שיש בו סדר דידקטי אלה דווקא להציג ריבוי אפשרויות ושפע של גירויים.
הטקסטים המלווים את המקבצים משמשים נקודת מוצא לחשיבה והרהור נוספים. הם אינם מתארים או מסבירים את המקבצים אלא מהווים סוג של מצפן שאינו מתכוון להיות שלט דרכים או waze אלא מצפן המפנה את הקוראים והמתבוננים ל"צפונים" רבים בו־זמנית, לנקודות התייחסות היוצרות רשת ביטחון להלך או לנוח עליה בין תחנות התערוכה.
האמנות העכשווית, החפצים, תשמישי התרבות ההיסטוריים והטקסטים, מבקשים להיות המוזה ומקום המפגש לכל קהל שייבחר להתבונן בהם, כל אחד על פי נטייתו.
דרך זו מעניקה לכולנו הזדמנות להסתכל על עצמנו, על מה שמפריד בינינו ובעיקר על מה שעשוי לחבר בין אדם לאדם.


אוצר | עדי יקותיאלי

​להשתמש בצבעוניות כהסוואה למה שראוי


מימין: צעיף, משי, מאוסף המוזאון

משמאל: ללא כותרת, מג'דל שאמס, 2015, האמנית: סוניה מחמוד, שמן על בד​

​​הוא קורא, היא קוראת, הם יודעים, השעון קורא לעשות


מימין לשמאל:
ראה במו עיניך, נתניה, 2005, האמנית: דרורה וייצמן, טכניקה מעורבת

סבתא בשעת תפילה, דיר אל-אסד, 2017, האמנית: נירוואנה דבאח אסדי, שמן על בד

דבקות בתפילה, ירושלים, 2013, האמנית:  מנוחה ינקלביץ, שמן על בד

על המדף:
שני שעונים, אירופה, פליז, השאלת אוסף מקס גרונד, מאוסף המוזאון

​​תנוחה, טלית, ​מסבחה,​ פנים, אבל הידיים מספרות הכל. השרשרת היא הקצב


מימין: זמן פנאי, ירושלים, 2003, האמנית: נעמי עמדי, שמן על בד 

משמאל: אמא, מג'דל שאמס, האמנית: סוניה מחמוד, פסטל על קרטון

​​תשעה שבריריים של שקיפות מבררים אם נוצר ִריק או מילוי באישה ששק הריונה כנחלת הכלל


אישה בהריון, שפרעם, 2016, האמנית: נג'את עבדאללה שאהין, אקריליק על בד

מקבץ כלי זכוכית, המאות ה- 2-3, ארץ ישראל, מאוסף המוזאון

רנטגן של השכבות, עיניים ייצוגיות, עיניים פנימיות, תמיד עיניים כפולות​​


בדיקת זהויות, נאעורה, 2016, האמנית: שאדה זועבי, פוטושופ

>

​​למקד תפילה, לעטוף אותה בפרוכת, לשמר מילים של הכוונה​

איש זקן, שפרעם, 2016, האמנית: נג'את עבדאללה שאהין, שמן על בד

פרוכת, תורכיה, המאה ה-17, צמר עם חוטי משי, מאוסף המוז​און

כשישנה דממה, ישנה זעקה כשישנה זעקה, מסביב דממה לעיתים אין שאילת שאלות ואין הקשבה

ואנחנו מתפללים למענם ומפגינים למען עתידם ואנחנו לא שומעים


​מימין: תפילה בבית הכנסת, וינה, אוסטריה, 1925, האמן: איזידור קאופמן, רפרודוקציה, מאוסף המוזאון


משמאל: מהפיכה חברתית (מצרים), שפרעם, 2011, האמנית: פאתין חמאדי, שמן על בד

​​כמו תמצית של תרבות כמו תמצית של מהות נתמכים בעצי החיים כמו בתוך קפסולה של מבינים שהיא עיקר הדברים


ארון קודש, מנטובה, איטליה, המאה ה-18, עץ מוזהב, מאוסף המוזאון

בתוכו: תיק לספר תורה, סוריה, 1804, עץ, קטיפה, כסף, זכוכית, מאוסף המוזאון

בקדמת הפריים: שתי צנצנות לבנה, כפר כנא, 2017, האמנית: עולא זייתון

​​הטבע הופך לקישוט, האישה מתקשטת בטבע, הטבע מציע לה דרכים משלו, האישה זקוקה לטבע, היא בודקת אם זקוקה לקישוט


עצים, ירושלים, 2007, האמנית: רות פרידמן, אקריליק על בד

ענק, תימן, המאה ה-19, כסף, מאוסף המוזאון

ענק, צפון אפריקה, המאה ה-20, כסף ואמייל, מאוסף המוזאון

כל אחד לחוד, כולם ביחד וכל אחד לחוד / ברגע מכונן / שמבדיל בין לבין / מחליטים את מה לנעול / ואיך לבשם


מימין: בשעת נעילה, ירושלים, 2014, האמנית: מיכל הלוי, טכניקה מעורבת רשת גבס ופחם על בד


משמאל: מקבץ מגדלי בשמים, כסף, מאוסף המוזאון

​​​​​​

​​הט​בע עוטף את האדם, האדם עוטף, הטבע דוקר את האדם, האדם דוקר בטבע


קוצים, ירושלים, 1981, האמנית: גילה אלישר- סטוקליסקי, דיו על נייר

מרים מסתכלת על קבר שמואל, ירושלים, 2016, אמנית: מלכה שלהיים, שמן על בד

נתיבים פתוחים, כשדות, הזקוקים למרחבים, לנשמה


ילדה בשדה, ירושלים, 2015, האמנית: חיה וייט, אקוורל על נייר


מעיל לספר תורה, טנג'יר, מרוקו, משי, מאוסף המוזאון

"האדם חייב לנסות כל העת את הבלתי אפשרי כדי שיווצר האפשרי"- הרמן הסה

אנחנו שמחות ונרגשות לפתוח את חגיגות השישים למוזאון עם התערוכה "גם זה אפשרי" המתייחסת לחברה הישראלית על כל גווניה.
בל"ג בעומר שנת תשי"ח 1958 נחנך בניין היכל שלמה ובו המוזאון לאמנות יהודית. ליבו הפועם של המוזאון הוא האוסף העשיר של פריטים מתחום מורשת, יודאיקה, ותרבות יהודית וישראלית, המספרים את סיפורו של העם היהודי. חזון המוזאון כפי שנוסח ע"י י. ל. ביאלר, מנהל ואוצר המוזאון עם הקמתו היה "לגלם ולהצביע על שרשרת הזהב של ההמשכיות ועל הקשר ההיסטורי מראשית היותנו לעם ועד עצם היום הזה מדור דור".
מתוך ההבנה כי המשכיות שרשרת הדורות היא בעלת חשיבות עליונה ומתוך אמונה שמוזאון משמש מרחב יצירה פתוח, אנו רואות שליחות לעסוק גם בנושאים עכשוויים ומורכבים ולאפשר שיח פורה, כן ומעמיק. אין ספק שעשייה זו טומנת בחובה אתגרים רבים בעיקר לנוכח הרב גוניות התרבותית.
בשבילנו התערוכה "גם זה אפשרי" הינה פורצת דרך מחד ומאידך מביאה לידי ביטוי את הערכים עליהם המוזאון מושתת.
אנו תקווה שהמפגש הייחודי בתערוכה זו, בין יצירות האמנות המשולבות עם פריטים מאוסף המוזאון, יעודד דיאלוג, יעורר שאלות ויאפשר פרשנות חדשה שבכוחה לחולל שינוי.

שלומית צבאג | מנהלת המוזאון
מעין שריה | אוצרת המוזאון